Mediatiedote: Luhanka lähdössä yhteistyöhön Jyväskylän kanssa sosiaalipalveluiden järjestämisessä

Julkaistu 3.12.2020

Luhangan kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle yhteistyötä Jyväskylän kanssa sosiaalipalveluiden viranomaistehtävien hoitamisesta. Yhteistyö alkaisi vuoden 2021 alusta ja olisi voimassa toistaiseksi. Sopimuksen tavoitteena on tuottaa Luhangan kunnalle laadukkaat ja helposti tavoitettavat sosiaalipalvelut. Sopimus koskee seuraavia palveluita:

• Aikuissosiaalityön palvelut
  • Lastensuojelun sosiaalityön palvelut (avohuolto, sijais- ja jälkihuolto)
  • Vammaispalvelut (sosiaalityö, asumispalvelut, perhehoito ja päivä- ja työtoiminta)
  • Lasten- ja perheiden sosiaalihuollolliset palvelut (perhesosiaalityö, kotipalvelu, tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta ja perhetyö, perheneuvola)

Kunnanhallituksen esitys tuli äänestyspäätöksenä äänin 4-3. Vastaesityksenä oli Hilkka Weijon esitys, että katsotaan perusturvajohtajan rekrytointi ja sitten verrataan sitä sopimukseen.

Pohjaesityksen kannalla olivat Kimmo Laine, Tauno Dammert, Marjo Merivirta ja Martti Viinikainen. Hilkka Weijon esityksen kannalla olivat Pirkko Vilkman ja Aki Virtaniemi.

Kunnanhallitus ei laita perusturvajohtajan virkaa auki. Asiaan palataan alkuvuonna 2021 koko henkilöstön uudelleen organisoituessa. Samassa yhteydessä tarkastellaan koko kunnan henkilöstön työnkuvat.

Luhangan kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se ei hyväksy Keski-Suomen liitto -kuntayhtymän perussopimuksen muutosta. Perusteluna asialle on jäsenmaksun määräytymisen perusteet verotulojen suhteessa. Arvion mukaan Luhangan kunnan jäsenmaksu nousisi 1183 euroa vuodessa, mikä on yli 16 prosenttia. Kunnanhallituksen mukaan jäsenmaksun tulisi perustua kunnan asukaslukuun. Tuloslaskelman verotulot -summan ollessa jäsenmaksun määräytymisperuste ei se kunnanhallituksen mukaan perustu mihinkään.