Mediatiedote: Luhanka valmistautuu verkkoholdingin takausvastuiden realisoitumiseen

Julkaistu 9.3.2020

Luhangan kunnanhallitus päätti kokouksessaan 9.3. tehdä vuoden 2019 tilinpäätökseen pakollisen varauksen huomioiden Keski-Suomen verkkoholding Oy:n nykyisen tilanteen. Keski-Suomen verkkoholding Oy:n ylimääräinen yhtiökokous on päättänyt hakea yhtiön yrityssaneeraukseen.

Yhtiön tilanne huomioiden kunnan tulee tarkastella takausvastuunsa todennäköistä ja varmaa toteutumista ennen tilikauden päättymistä ja huomioida vastuun kirjaaminen tilinpäätöksessä. Luhangan kunnan osalta takausvastuu on 1.110.970 euroa, joka kirjataan tilinpäätökseen pakolliseksi varaukseksi ja on tulosvaikutteinen.

Takaus tulee maksettavaksi kunnalle siinä vaiheessa, kun käräjäoikeus päättää yhtiön saneerauksesta. Takausvastuunsa Luhanka hoitaa nostamalla pitkäaikaisen lainan. Laina nostaa kunnan lainamäärää noin 1600 euroa asukasta kohden. Luhanka ei tule nostamaan verotustaan tästä syystä eikä tule ajautumaan kriisikuntamenettelyyn. Kunnassa tehdään edelleen hartiavoimin töitä parannettaessa kunnan kustannusrakennetta ja palvelukykyä.

Muodostunut tilanne ei luo tarvetta muuttaa Luhangan kuntastrategiaa. Strategiassamme missiomme on edelleen tarjota aito ja helppo vaihtoehto Suomen kaupungistumiselle ja parantaa ihmisten elämänlaatua sekä visiomme on olla kiinnostavin pieni kunta Suomessa.