Mediatiedote: Luhanka selvittää kirjaston käyttäjäkokemuksen parantamista ja palkkaa kesätyöntekijöitä

Julkaistu 17.2.2020

Luhangan kunnanhallitus päätti kokouksessaan 17.2. aloittaa selvityksen kirkonkylän kirjaston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Selvityksen pohjana on kirjastotoimintojen siirtäminen vanhasta kirjastorakennuksesta kylätalon yhteyteen. Kirkonkylän kirjaston kokoelmasta 60 prosenttia on ollut lainaamatta viimeisten viiden vuoden aikana ja kävijöitä on vuosina 2018 ja 2019 ollut alle kaksi henkilöä tunnissa kirjaston aukioloaikana. Siirrosta olisi runsaasti hyötyjä esimerkiksi kuntatalouden, käyttäjäkokemuksen ja turvallisuuden osalta sekä ennen kaikkea vanhusväestölle kirjastopalvelun saatavuuden merkittävä paraneminen. Kunnanhallitus pyytää asiasta lausunnot eri lautakunnilta, kirjastonhoitajalta ja järjestää asiasta kuulemistilaisuuden.

Kunnanhallitus päätti nuorten työllistämisestä kesälle 2020. Kunta palkkaa 10 nuorta kahden viikon ”Tutustu työelämään ja tienaa”- koululaisten työjaksolle, josta maksetaan 350 euron korvaus.  Kokouksessa päätettiin myöntää myös avustuksia 500 euroa Eläkeliiton Luhangan yhdistys ry:lle ja 500 euroa Jämsän järvipelastajat ry:lle.